In je leven heb je al heel veel gedaan.
Je bent naar school geweest en hebt een opleiding gevolgd.
Je bent in loondienst gaan werken of bent je eigen onderneming gestart.
Mogelijk doe je nog aan sport en heb je nog diverse hobbies.
Maar, gebruik je daarbij ook dat waar jij sterk in bent?
Dat waar jij echt in uitblinkt?
Je hebt niet geleerd waar jij sterk in bent
Helaas, wat we op school leren is maar zeer beperkt.
En van alle vakken die je krijgt, wordt ook nog eens verwacht dat je daar zo hoog mogelijk op scoort.
Doe je dat niet, dan kun je maar beter meer aandacht besteden aan die vakken waar je onvoldoende of neit voldoende voor staat.
Ons schoolsysteem is ingericht op het verbeteren van je zwakke punten.
Maar helpt het je ook om te zien wat jouw sterke punten zijn? Nee.
Op de werkvloer wordt het vaak niet veel beter.
Je komt terecht in een functie waar je beoordeeld wordt op de vaardigheden die horen bij die functie.
Ben je er goed in? Dan krijg je complimenten.
Valt het resultaat in de ogen van je werkgever of leidinggevende tegen? Dan word je gevraagd of je hier beter in kunt worden.
Maar wordt er echt met je meegekeken waar jij wel sterk in bent, bijvoorbeeld buiten jouw huidige functie?
Helaas niet.
Hierdoor heb jij nooit leren herkennen waar jij echt sterk in bent.
Hoe je nu kunt checken of jij jouw sterke punten gebruikt
Om te ontdekken hoe jij er nu voor staat en of jij nu doet waar jij sterk in bent, kun je controleren of alles wat je doet, voldoet aan drie elementen:
- Ben je er goed in of wil je er goed in worden: Lijkt vanzelfsprekend, maar helaas, vaak komen er in ons takenpakket ook taken en vaardigheden terecht waar we niet zo goed in zijn en dat eigenlijk ook niet willen worden.
- Vind je het prettig om er mee bezig te zijn: Tuurlijk, werk is niet altijd leuk, maar de ene taak heb je meer zin in dan de andere. De taak die je moet doen, doe je die graag? En if so, welke vaardigheid of vaardigheden zorgen er voor dat je dit graag doet?
- Zit er genoeg uitdaging in: Wat je doet mag niet te veel, maar ook niet te weinig uitdaging hebben. Bij teveel uitdaging krijg je stress, doordat je je afvraagt of je het überhaupt goed af kunt ronden. Maar bij te weinig uitdaging, ga je je juist weer vervelen.
In deze podcast:
- Hoe het komt dat je niet zo goed weet waar jij sterk in bent.
- Hoe jij kunt controleren of jij nu jouw sterke punten gebruikt:
- Ben je er goed in of wil je er goed in worden?
- Doe je het graag?
- Daagt het je voldoende uit?
In je leven heb je al heel veel gedaan. Je bent naar school geweest en hebt een opleiding gevolgd. Je bent in loondienst gaan werken of bent je eigen onderneming gestart. Mogelijk doe je nog aan sport en heb je nog diverse hobbies.
Maar, gebruik je daarbij ook dat waar jij sterk in bent? Dat waar jij echt in uitblinkt?
Je hebt niet geleerd waar jij sterk in bent
Helaas, wat we op school leren is maar zeer beperkt. En van alle vakken die je krijgt, wordt ook nog eens verwacht dat je daar zo hoog mogelijk op scoort. Doe je dat niet, dan kun je maar beter meer aandacht besteden aan die vakken waar je onvoldoende of neit voldoende voor staat.
Ons schoolsysteem is ingericht op het verbeteren van je zwakke punten. Maar helpt het je ook om te zien wat jouw sterke punten zijn? Nee.
Op de werkvloer wordt het vaak niet veel beter.
Je komt terecht in een functie waar je beoordeeld wordt op de vaardigheden die horen bij die functie.
Ben je er goed in? Dan krijg je complimenten. Valt het resultaat in de ogen van je werkgever of leidinggevende tegen? Dan word je gevraagd of je hier beter in kunt worden.
Maar wordt er echt met je meegekeken waar jij wel sterk in bent, bijvoorbeeld buiten jouw huidige functie?
Helaas niet.
Hierdoor heb jij nooit leren herkennen waar jij echt sterk in bent.
Hoe je nu kunt checken of jij jouw sterke punten gebruikt
Om te ontdekken hoe jij er nu voor staat en of jij nu doet waar jij sterk in bent, kun je controleren of alles wat je doet, voldoet aan drie elementen:
- Ben je er goed in of wil je er goed in worden: Lijkt vanzelfsprekend, maar helaas, vaak komen er in ons takenpakket ook taken en vaardigheden terecht waar we niet zo goed in zijn en dat eigenlijk ook niet willen worden.
- Vind je het prettig om er mee bezig te zijn: Tuurlijk, werk is niet altijd leuk, maar de ene taak heb je meer zin in dan de andere. De taak die je moet doen, doe je die graag? En if so, welke vaardigheid of vaardigheden zorgen er voor dat je dit graag doet?
- Zit er genoeg uitdaging in: Wat je doet mag niet te veel, maar ook niet te weinig uitdaging hebben. Bij teveel uitdaging krijg je stress, doordat je je afvraagt of je het überhaupt goed af kunt ronden. Maar bij te weinig uitdaging, ga je je juist weer vervelen.
In deze podcast:
- Hoe het komt dat je niet zo goed weet waar jij sterk in bent.
- Hoe jij kunt controleren of jij nu jouw sterke punten gebruikt:
- Ben je er goed in of wil je er goed in worden?
- Doe je het graag?
- Daagt het je voldoende uit?